Det er skrevet mye om hvordan Obama brukte nettet til å vinne presidenvalget og den demokratiske nominsasjonsprosessen. I dette slideshowet skriver Ewards Cates om hvor store forskjellene var mellom Obama og McCain på sosiale medier, og man får større innsikt i strategien til Obamas pr-apparat.

Hvordan Barack Obama brukte Internett, Teknologi og Sosiale Medier til å vinne den demokratiske nominasjonen av Edward Cates
ps: klikk på ikonet nede til høyre for fullskjerm – og bruk Zoom.
ps: klikk på ikonet nede til høyre for fullskjerm – og bruk Zoom.

Hvordan kan vanlig «dødelige» dra nytte av sosiale medier og ikke minst hvordan kan politiske partier i Norge gjøre det samme?
Annonsering:

– De 2 store sosiale mediene brukt i Norge; Facebook og YouTube har begge annonseplatformer som ved riktig bruk kan få raskt igjennomslag.

Facebook – Her kan man lage en gruppe og annonsere etter tilhengere og fans, evt. få folk til å melde seg inn via tips fra andre venner.

Du kan målrette annonsen etter mange kriterier og nå kjernegruppen etter bare få timer.
Når du først «eier» gruppen kan du sende meldinger og lage events for sine medlemmer på gruppen.

YouTube – Har du først en video kan man bruke programmet «promoter video». Dvs. at du kan velge å få videoen din vist på toppen av søkeresultat til de som eksempelvis søker etter heavymetalband eller opera!
Den største jobben gjør du egentlig når du laster opp videoen din. Da bør du skrive en tittel med viktige nøkkelord du vil bli funnet på – husk også en lang beskrivelse og «tags».

Se video fra det amerikanske firmaet MediaSauce – Hvordan bruke digitale og sosiale medier + om Obama:

Del 2:

Se flere videoer fra MediaSauce her

Share