Spam på Facebook

Spam effektivt på sosiale medier som Facebook

Mange firmaer hevder de kan drive Pr for deg på sosiale medier. Vel og bra, men typiske salgs og markedsføringstyper klarer ikke å få troverdighet på slike plattfomer. Det blir veldig mye start av grupper og sider. Seeding av medlemskap, tvitring ala – sjekk denne kule linken/videoen osv.

Dette holder ikke!

Du må rett og slett være sleipere og smartere. Så når all mulig PR stopper opp, da må man ty til spammy teknikker.

Hvorfor?

Fordi de aller fleste publiserte linker på Facebook og Twitter forsvinner ned i den store digitale søppelbøtta som kalles tid…

Statusoppdateringer i stor skala er det ultimate spamtoolet ditt, helst med bilde eller video

Får du mange nok til å si at de eks; kjøpte nye sofa på Skeidar, koser meg med en kald Ringnes, kjøpte meg en Toyota Yaris i dag, så er du inne på noe som vil oppfattes sterkere enn bare tips om linker, grupper og sider.

Å promotere en nettside er kanskje ikke det enkleste, men er du kreativ nok kan man få til mye. Tenk deg en situasjon der du kunne få mange nok mennesker til å ta bilde av seg selv med en genser med din logo/nettadresse, eller video hvor de gjør noe aktivitet som er i din interesse.

FOLK ER INTERESSERT I BILDER OG VIDEO – Her kan mange bedrifter gjøre billige pr-stunt. Et event byrå kunne f.eks. seede ut produkter til nøkkelpersoner og målgrupper mot at de sa noe om det på Facebook med bilder eller video.

Å dele ut vareprøver kalles ofte for sampling. Kanskje tiden er inne for DIGITAL SAMPLING?

Fornøyde kunder er alltid bra for videresalg, så hvorfor har ikke flere nettbutikker en knapp etter bestilling som sier, «så enkelt var det å kjøpe X på nettet», del på Facebook?

Å starte en Side hvor folk kan bli fan er såklart et must, men mange slike sider blir startet uten noe særlig mål og mening. Vi har sett en inflasjon av slike Sider, men de fleste tilbyr ikke mye til brukeren. Kanskje noen tilbudskoder og eksklusivt innhold kunne gjort opplevelsen av Siden mer interessant?

All Pr på Facebook er egentlig Spam

Tenk deg at du sitter i mobilen og snakker med en venn, og plutselig blir du avbrutt av en som skriker: BLI VENN MED GRANDIOSA.. eller BESTILTE FLY MED NORWEGIAN

For noe mas tenker du. PR påvirkning i kommunikasjonskanalen Facebook er i bunn og grunn spam. Altså uønsket støy på linja. – De fleste vil nok gjerne fortelle viktige ting som eks. innkjøp av ny bil, reiser osv.  Og folk gjør dette uten å bli betalt av et reklame/event/Pr -byrå….

På tross av mitt SPAM argument  bør du prøve å promotere deg i Facebook hopen. For det første er det billig å komme i gang, og du kan få en ekstrem viral effekt.

Facebook’s annonseverktøy kan være ekstremt «spammy»?

På grunn av alder og kjønnsegmenteringen kan man i teorien starte en snakkis med få midler.

Tenk at du retter en annonse mot menn mellom 30- 35 i eks Oslo som er single. Dette er noen tusen individer, og mange er kompiser..

Eller enda mer smalt: kun kvinner som liker kvinner i Bergen mellom 20 – 25 år? Annonsen blir ikke vist mye, men desto oftere mot et lite miljø. Kanskje nok til å starte en snakkis?

Har du noen ideer?
Skriv noen ideer i kommentarfeltet!

Skrevet av Thomas Kirkemo

Share

2 Comments

  1. Thomas Kirkemo

    25. august 2009 at 4:14 pm

    Vel for å svare på dette må jeg først definere hva er PR på Facebook…

    Å dele link, starte en gruppe med baktanker, diskutere og poste kommersielle interesse, er det PR?

    Når man tenker tradisjonell PR handler dette ofte om å få saker og produktomtaler i aviser,radio og tv. – det skal være redaksjonelt ikke kommersielt. eks. produkt-tester, reisebilag, bilextra osv..

    Digital pr vil da være å spre det samme på blogger, facebook, twitter osv.

    Men hva er «spammy teknikker»..?

    Å spre en epost? Å linkbygge et søketreff? Å ha ghostprofiler i forumer og debatter? Å be vennene sine dele linker og video på Facebook og Twitter?

    Om man skal bruke spammy teknikker eller ikke, får folk selv bestemme, men det passer ikke for alle nettsteder. Selger du flybilletter så bør du holde deg unna, driver du valgkamp så sett i gang.

    Jeg regner med at folk i bransjen ikke vil ut med alle sine teknikker for spredning av budskap på internett. Derfor blir det vanskelig å si hva som er spam og ikke spammy…

  2. Henrik Mühlbradt

    25. august 2009 at 3:02 pm

    Så du mener at «om all PR stopper opp, da må man ty til spammy teknikker»? Mener du virkelig det, eller har jeg ikke oppfattet innlegget ditt riktig?

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 SEO OSLO

Theme by Anders NorenUp ↑