Gode annonsetekster og overskrifter

Etter å ha lest boken «Confessions of an Advertsising Man» av David Ogilvy om printannonser, oppdaget jeg at mye av hans lærdom kan konverteres til dagens nettannonser. Ogilvy var guru på 60 og 70-tallet innen avis og magasinreklame og perfeksjonerte det å skrive gode annonser. En av hans teser er at lange tekster selger bedre enn korte tekster. Han erfarte også at informative annonsetekster fungerte bedre, og at annonser likte seg best med svart skrift på en hvit bakgrunn. Jeg har trukket ut noe av det viktigste.

Bildetekster er alltid viktig å huske..
  • Tittelen er den viktigste delen av en annonse. Det er den som tiltrekker lesere og får deg til å forsette og lese. Inviterer lesere og ikke ekskluderer noen
    Kommentar:
    Når din annonse skal i et trykt magasin/ avis vil du såklart at flest mulig skal lese den. Når du betaler pr. klikk vil du nødvendigvis ikke dette. Annonserer du på en søkemotor kan du velge vekk mange med søkeordene du velger, men bruker du eks. MyAd eller AdPower kan det å ekskludere lesere faktisk være strengt tatt nødvendig.
  • Hver tittel skal trigge/ appellere til noe av interesse for den potensielle kunden
    «Interest» på engelsk kan også tolkes på flere måter.
  • Prøv å fokusere på en nyhet i tittelen. «Ny» og «gratis» er ord som gir høy oppmerksomhet
    Studier viser at annonser med «nyheter» huskes av 22% flere lesere. Nyhet kan være nytt produkt, noe nytt med et gammelt produkt eller en ny måte å bruke det på.
  • Fem ganger så mange leser kun overskriften enn de som leser hele annonseteksten din
  • Gi et løfte i overskriften. Lange overskrifter selger bedre enn korte overskrifter
    Det kan godt hende at en lange overskrifter kan gi økt sluttsalg, men samtidig mener andre at korte titler har høyere effekt. Spesielt på korte tekstannonser på nettet så blir denne regelen noe utdatert.
  • Gjør du leseren nysjerrige med overskriften leser han trolig resten av annonseteksten
  • Ikke prøv på noe fancy/ tricky i overskriften. Skriv enkelt og kom raskt til poenget
  • La overskriften i annonsen gi mening

Ogilvy om god annonsetekst

  • Skriv annonseteksten som om du skulle anbefale produktet for en du ikke kjenner. Tenk brevform.
  • Ikke prøv å imponer leseren med store ord, bruk lett språk og skriv konsist i annonsteksten
  • Bruk korte setninger og unngå vanskelige ord
  • Unngå metaforer og dobbelt betydning, blir fort misforstått
  • Ikke bruk superlativer av typen » vi har det beste produktet»
  • Setter overskriften en «tone» eks. humor, teknisk. Må annonseteksten følge opp denne stemningen

Oppsett for nyhetsbrev og postordre-annonser

  1. Hvorfor skriver du til meg?
  2. Hva handler dette om?
  3. Hvorfor burde jeg kjøpe?
  4. Hva skjer hvis jeg ikke kjøper?

På slutten av salgsbrev kom alltid en call to action ala bestillingskupong, hvor er butikken, ring nå osv.

Som en moderne tekstforfatter av annonser og reklametekst, er dette forsatt gyldig, men man må tilpasse seg andre medier enn de Ogilvy hadde til rådighet.

Når Ogilvy skriver at lengre annonsetekst selger bedre, var dette i en tid da folk leste mer print og tok seg bedre tid til å lese aviser og magasiner. I dagens mediaverden må man nok kutte mer ned i tekst, spesielt på web. Studier har også vist at annonser på over 1000 ord leses mer enn de med mindre, men det gjelder nok mest fagblader og magasiner hvor du treffer de som er interessert i et nisjeprodukt.

Skal du skrive en søkemotorannonse/ sponsede kobling eller innholdsannonse har du som regel kun 25 tegn på overskrift og 70 ord i annonsetekst. Så her må budskapet enda raskere frem for å bli lest. På dine egen nettside har du riktignok all plass i verden, så her kan man ta salgsbrev teknikker i bruk.

Overskriften blir lest 5 ganger mer..

Nettsurferen har mye å velge i om dagen..

Dette er kanskje det viktigste punktet å ta med seg inn i PPC/ betal pr klikk universet. Når vi vet at Ogilvys teorier er 30 år gamle, kan man anta et enda flere kun leser overskriften på annonsen du lager. Tar du også med i betraktningen alle annonseblinde, og at du er på en søkemotor kun rettet mot visse søkefraser, har publikummet ditt  blitt enda mindre. Desto viktigere er det å jobbe med gode annonsetitler som trigger noe hos leseren. Med en enda bedre annonsetekst vil også flere potensielle kunder klikke seg inn til nettopp deg.

Lykke til!