Søkemaskinoptimalisering

SEO, også kalt søkemaskinoptimaliser i Norge, er noe som blir både mer og mer populært og ikke minst også mer og mer nødvendig. Det er nemlig SEO som er en av de helt avgjørende faktorene som avgjør hvordan man rangerer på forskjellige søkemotorer, som for eksempel Google. Hvis du har en blogg, en hjemmeside der du selger produkter eller tjenester, eller av andre grunner ikke har råd til å bli oversett, er SEO helt essensielt for suksessen din.

For et sted man ikke har råd til å bli oversett når det kommer til å drive en bedrift i 2021, er søkemotorer som for eksempel Google. Her kan du lære seg mer om hvorfor det er sånn, hvilke grunner som ligger bak at bedriften din bør være synlig i søkemotorene og ikke minst hvordan du best mulig jobber med SEO som en del av markedsføringen din – for å sikre deg at nettopp de kundene du ønsker at skal finne deg, faktisk finner deg når de søker i Google.

Hvorfor SEO?

For å svare på hvorfor SEO er så viktig, må vi først bruke litt tid på å bli kjent med hva SEO faktisk er. SEO betyr på engelsk Search Engine Optimization, eller Søkemaskinoptimering på norsk. Og SEO er faktisk akkurat det, det høres ut som. SEO er nemlig at man jobber med å optimere hvordan man rangerer i forskjellige søkemaskiner. Helt kort fortalt betyr dette helt grunnleggende hvilken plassering man får, når folk søker på noe i for eksempel Google.

Det er viktig at man lander på den første siden, for det er ikke særlig mange som blar forbi denne siden, og med tanke på at 74% av alle kjøp i Norge begynner med at en eller annen har søkt etter noe på nettet, sier det seg nesten helt selv hvor utrolig viktig det er å forstå, lære og utnytte SEO. Konkurransen på markedet blir nemlig litt lettere å ha med å gjøre når man i hvert fall har en god rangering på for eksempel, google.

SEO er rett og slett en av de beste måtene å bli sett av potensielle kunder som søker på nettet etter produkter, tjenester eller innhold, og derfor består SEO av å for eksempel jobbe med søkeord som folk mest sannsynlig søker på, sånn at man kan optimere resultatene sine innenfor nettopp disse forskjellige ordene. Dette er ord man kan komme frem til gjennom markeds-research, sånn at man vet at det er de aller mest relevante ordene man jobber med.

Det høres kanskje dumt ut, at det er dette som avgjør hvor mange kunder man får, men det er faktisk ikke tull at det å rangere på den første siden i Google kan være noe av det som gjør at man klarer seg eller ikke. For eksempel kan man se at antall klikk inn på hjemmesiden er i direkte forbindelse med hvor mange salg man gjør, og hvor kommer disse klikkene fra? Ofte kommer de fra Google, og du vet det godt med deg selv, at man sjekker sjelden hva som ligger på side to, så rangeringen er viktig!

Tips til SEO på hjemmesiden din

Det er flere måter man kan velge å se på SEO. Man kan velge å se på det som en irriterende plikt man bare gjør fordi man må, eller man kan se på det som en helt unik mulighet til å hjelpe søkemaskinene med å vise siden din til de helt riktige kundene. Fordi, hvis du skal trone øverst på listen hos Google for eksempel, må du jobbe med å vise at siden din er akkurat det kundene dine drømmer om. Her er noen tips som kan optimere siden sin for kundene dine og dermed Google:

  • Fokuser på brukervennlighet og tydelig innhold.
  • Fjern tekniske feil og andre elementer som gjør at siden ikke fungerer optimalt.
  • Sørg for å legge ekstra energi i å finne på gode og relevante titler, overskrifter, og bildebeskrivelser. Dette hjelper søkemaskinene med å forstå hva siden din handler om, og derfor hvem den skal vise den til.
  • Ikke glem metabeskrivelser! Det er lett å glemme disse, men de har enormt mye potensiale for å rangere høyere i for eksempel Google.
  • Gjør research for søkeord. Det er viktig at man gjør dette før man begynner å jobbe med SEO, for hvis man jobber med søkeord ingen bruker, er det jo ikke så mye vits i å bruke masse energi på å rangere høyt på de søkeordene akkurat.
  • Ha en responsiv side. Dette vil si at siden responderer i forhold til om man bruker mobil, data eller nettbrett for å bruke siden din. Hvis siden din ikke responderer i forhold til dette, vil den rangere dårligere, blant annet fordi det gjør at brukervennligheten er dårlig.
  • Skap den best mulige brukeropplevelsen på siden din. Og det blir lagt ekstra vekt på at brukeropplevelsen stemmer overens med det man faktisk søker på, sånn at det er sammenheng mellom de to tingene. Dette gjør at man rangerer høyere.

Verdt å investere i

Dette er noen helt grunnleggende ting man kan gjøre, og mange lurer på om det er best å prøve å optimere det man allerede har, eller om man skal lage en helt ny side. Dette kan man ikke gi noe klart svar på uten å vite mer, og her kan det være virkelig bra å investere i noen som vet hva de driver med, sånn at du kan få en strategi som er skreddersydd ditt utgangpunkt og dine behov.

SEO er viktig, og det er derfor noe som kan være verdt å investere i – i stedet for at man skal gjøre det selv. Dette kan betale seg over tid, og fordi dette er et felt som hele tiden utvikler seg, er det faktisk en virkelig god idé å få råd og veiledning av noen som virkelig kjenner til alt fra det grunnleggende til trender, til hvordan man legger en strategi for SEO og ikke minst utfører den. Men sett deg inn i det selv først, sånn at du vet hva du snakker om – og det vil vi veldig gjerne hjelpe deg med her.