Lage hjemmeside og SEO

Skal du lage en hjemmside har du mange valgmuligheter innen teknologivalg. Flere velger å lage og legge nettsiden i nettskyen ( cloud), og gjøre alt online. Hvordan påvirker dette søkemotoroptimaliseringen og plasseringer i Google for din hjemmeside. Lær om temaet her:

For de aller fleste bedrifter blir valget gjort av webdesigneren eller IT ansvarlig. Som hovedregel får du også muligheten til å redigere artikler, bilder osv selv. På fagspråket kalles dette publiseringsverktøy og CMS, sistnenvte er engelsk forkortelse for “content management system”.

Noen populære CMS løsninger er WordPress, Joomla, Drupal, Ezpublish og Drupal.

De harbarkede lager forsatt nettsider i ren HTML med massiv bruk av Flash. Disse nettsidene kunne være gode på SEO, men var tungvinte å redigere da du måtte kunne avansert programvare som eks. Dreamweaver og FTP opplastere. I dag har det å lage nettsider selv blitt noe du kan gjøre i nettleseren din. Om du bruker Google Chrome, Mozilla Firefox eller Edge spiller ingen rolle. Alt du trenger er internett tilgang, noen bilder, tekst og litt pågangsmot.

De store aktørene i dette markedet er Wix og Squarespace. Begge satser på brukervennlighet og moderne designmaler du kan fylle med eget innhold. Er du effektiv kan du sette opp en veldig imponerende nettside på ett par timer. Da jeg kjenner best til Wix vil jeg beskrive mest om seo rundt denne nettsidebyggeren.

 

Titler og Meta

Wix har egne sideinnstillinger som du har med Yoast eller All in One Seo plugin i WordPress. Derfor kan du overstyre alle titler og beskrivelser. Dette er meget viktig da begge deler gir Google noe fornuftig å vise på søkemotoren. Dette er også teksten som blir din oppføring, som igjen bestemmer om noen vil klikke seg til din nettside. Bedre klikkrate ( CTR) gir signaler om at siden din virker interessant, har et sterkt brand, bedre relevans osv.

Velger du å ikke skrive en metabeskrivelse eller har en dårlig en, så hender det at Google velger å trekke ut tekst fra siden din, som den viser i steden.

Tekst og innhold

Uansett hva du lager nettsiden din med, så er det du som skaper innhold, har produktet og tjenesten. Det er teksten folk stort sett vil ha når de søker i en søkemotor. Derfor må du skrive kort og konsist, ha utfyllende og interessant lesestoff, og gode bilder. Enkelt ikke sant? Men det er her mange hjemmesider taper mot sine konkurrenter. Det viktigste er at du skriver hva du leverer og hvor du leverer det. Google vil helst gi brukerne lokale treff, så husk å bruke stedsnavn og fylke. Her er Wix suveren. Det er enkelt å legge til nye sider, laste opp bilder/grafikk. Du kan sette inn video, kart, facebook boxer og annet godt innhold.

Lastetid – Hvor rask nettsiden er

Wix er en amerikanske hjemmesideleverandør, og serveren ligger i Mountain View, som er der de fleste Google serverne også befinner seg. I tester jeg har utført på Wix nettsider, laster de i mange tilfeller like raskt som norske servere, men for Google vi de laste ekstremt raskt. At server er i USA er normalt ikke positivt for lokal SEO, da det er noe forvirrende hvilket land denne nettsiden er laget for. Derfor blir det enda viktigere at du installerer Google Search Console og oppretter Google Maps/ Bedrift.

For å sjekke lastetiden anbefaler jeg at du sjekker nettsiden din med både Googe PageSpeed Insights og GTmetrix. Pingdom er også et populært verktøy.

 

Lastetid + bilder

Hensyn du bør være ekstra oppmerksom på ang. Wix og lastetid fra et søkemotorperspektiv. Siden Wix er interessert i minst mulig båndbredde ut fra sine servere har du fra start en veldig rask side, uten unødvendige kilobyte. Dette kan du raskt ødelegge ved å sette inn ukomprimerte bilder. Sørg for at du lar alle bildene bli komprimert til eks. jpeg eller png til ca 80% kvalitet. Beskjær og forminsk bildene til eksakt størrelse de skal vises. Gi også bildene et fornuftig navn ( for Google bildesøk). Fireworks er bedre enn Photoshop til komprimering, men bruk det du har. Det kan være fristene å komprimere med “progressive browser display” på JPEG bilder. Bare vær klar over at en nettside med mange slike bilder vil trekke mye datakraft på lokal CPU, og få nettsiden din til og føles hakkete..

 

Linker til nettsiden + Eksterne linker

I gratisversjonen til Wix er alle linker ut fra nettsiden satt til NoFollow, mest sannsynlig for å unngå linkebygging. De fleste velger uansett premium versjonen av Wix med eget domenenavn.

Det første man bør gjøre, som mange unnlater innen seo, er å linke til sin egen bransje, blogger, statlige sider. Da er det lettere for Google å forstå tematikken på nettsiden din, samtidig som du hever brukeropplevelsen, hvis du gjør det naturlig. Med en Wix hjemmeside gjelder de samme reglene som andre hjemmesider. Du bør ha linker fra relevante nettsider, aviser, forumer, blogger osv. Prøv å få linker ikke bare til forsiden, selv om URL’ene til Wix ikke er like pene, er det bra med noen linker til godt innhold dypere på domenet.