Kompliserte og interessante spørsmål, som mange gründere, markedssjefer og webdesignere prøver å finne svaret på. I denne artikkelen vil jeg røske litt i etablerte sannheter og argumenter du sikkert vil møte på din søken etter gode plasseringer i søkeresultatene.

RankBrain

SEO i 2016, 2017, 2018 og de neste årene er spådd å ha endre seg totalt. RankBrain som er integrert del av Google har mye av skylden for dette. Med hjelp av “kunstig intelligens” eller selvlæring skal søkemotoren forstå hvor en nettsurfer egentlig skal. Når nettleseren og nettjenesten sitter på en mengde personopplysninger, lokasjon og brukeratferd så er utviklingen logisk. Bare forestill deg at Google kan bruke Analytics tall og tidligere søk for å gi deg best mulig resultat. Noe de allerede gjør basert på CTR ( klikkfrekvens) i sine lister. Egne studier har vist at allerede nå klarer Google å trekke ut interessante søk innenfor mange bransjer, basert på hva brukeratferd.

Etablerte søk

For mange år siden mente gründeren av Mahalo.com at ved å lage 20 000 egne søkeresultater var det største volumet dekket. Jason Calacanis ansatte folk til å skrive egne søkeresultater som skulle være bedre enn på Google. I en periode var det god vekst, men nettsiden ble rammet av endringer på Google ( Panda) og forsvant ut av resultatlisten og nettfolkets bevissthet. Denne historien er en fotnote i internetthistorien, men forteller et fakta som eierne av Google er meget klar over. Mange søk er like i natur og vi kan kalle dem for “leksikon og navigasjon søk”. Søk som yr, vg, nav, kvinneguiden, 1881, altinn og “Hvor gammel er Melanie Trump” har en klar intensjon, og krever ikke en intelligent algoritme. Der Wikipedia dominerte er det nå nye informasjonsbokser og nye tjenester som gjør at du gjør færre klikk.  Dette er en strategi som regel gir førsteplass på eget navn. Sjekk derfor hvilke nettsider som dominerer innen din bransje. Og er søkeordene du ønsker generiske eller konkrete og lokale?

Søkeordsanalyse

Før du i det hele tatt vurdere å få nettsiden din høyt på Google bør du få utført en søkeordsanalyse. Da får du anslag på volum og konkurranse innen din bransje. Noen vil si at søkeord på en nettside ikke er så viktig lenger. Ja, hvis det er andre signaler på nettet som forteller at du eks. er et “cateringfirma i Oslo”, men mest sannsynlig er det ikke det. Det du bør fokusere på er LSI og Themed tekst, det sørger for at du er relevant innenfor din bransje,

Content is King

Uten tekst, video eller bilder er det lite å vise frem. Er du eneste firma i bygda kan du allikevel komme på førsteplass med en blank HTML side med adresse og telefonnummer. Er det 10 eller flere konkurrenter med gode nettsider vil god tekst og unike bilder være en faktor.

Linker er viktig

Uten linker er internett kjedelig. Å ha god navigering både internt og eksternt hjelper søkemotorene og “putte din nettside i bås”. Bare sørg for riktig bås.

Oppdater nettsiden

Jeg har opplevd å ha sider høyt, og når de ikke ble oppdatert på noen år,, så kommer fallet. Jevnlig nyheter og teknisk vedlikehold av HTTP status og fresht webdesign er minstekravet for å holde seg oppe. Å forsatt være relevant er noe annet… En konkurrent kan komme inn fra sidelinjen og interupte din businessmodell – da er det kjekt å ha en tiltaksplan for å møte nye og bedre nettsider.

Følg med videre – og lik Timepoint på Twitter for siste nytt i bransjen.

 

 

 

 

Share