Bilbransjen, bilverksteder har de siste årene kommet med bedre nettsider. Et godt eksempel er tyske giga-dekk. De selger dekk online, og har stort utvalg til de fleste bilmodeller.

Hva gjør at denne nettsiden er godt optimalisert for nett og besøkende fra Google? Jo, navigasjonen, eller menyen er veldig logisk konstruert. Det er lite friksjon og mange steg før du finner akkurat dekkene til din bil. Her går nettbutikken rett på sak, og du får raskt mulighet til å klikke “bestill nå”.

Fargebruken er enkel, hvit, grønn og rød. Prisene er ikke klassiske 599,- men eks. 752,- som oppfattes positivt da forbrukere er lei disse salgsprisene.

På forsiden av Giga Dekk er det lagt stor vekt på Call to Action. Du blir forsikret om at dekkene er billig, det er rask levering, returett og “du bør ikke kjøre med slitte dekk”.
Prisene er inklusiv mva.

Nettsiden har gode overskrifter og titler, og med et så stort varesortiment er det laget regler for å sette “kjøpe billige + merke på dekket”. Vanligvis anbefaler jeg ikke så mange like titler, men med et godt CMS kan det være hensiktsmessig. De fleste har heller ikke tid og ressurser til å skrive flere tusen unike titler på nettsiden.

Det som er mest imponerende er systemet for å velge felger. For 10 år siden ville man laget dette i Flash, men her har man en dynamisk løsning for å dra PNG bilder av felger inn på akkurat din bil. Ser ganske fett ut også!:

 

Riktig kategorisering og design.

Giga Dekk har gjort bra designarbeid med undersider og viser eks. motorsykkel i aksjon i kategorien. Det er også spesifikke søkebokser på underkategoriene som gjør det raskt å søke opp produktet.

Vil du at Timepoint skal vurdere din nettside – Ta kontakt.

 

 

Share