Anmeldelse av Ahrefs.com

Innenfor disiplinen SEO finnes det mange forskjellige programmer som brukerne kan benytte seg av. Enten det er for å bedre On-Site eller Off-Site SEO, så har markedet for disse programmene virkelig tatt av. Eksperter og konsulenter bruker disse stadig, men kanskje enda mer interessant er det at privatpersoner har lært seg disse.

Ahrefs er mest sannsynlig det aller mest populære programmet blant byråene der ute, og det handler om at det rett og slett er best på det de holder på med. Programmet er altomfattende innen SEO, og det er kun et par andre programmer som i det hele tatt kan måle seg med dette.

Programmet leverer en full opplevelse av hva det er som egentlig ligger bak en nettside, slik at du aldri skal være i tvil om dens egenskaper hva gjelder SEO. Her kan du finne alle gode aspekter så vel som skjønnhetsfeil, og det i løpet av få minutter. Slik kan du bedre SEO med Ahrefs!

Få oversikt med Site Explorer

Det mest kraftfulle verktøyet må nok være Site Explorer. Her får du informasjon om rett og slett alt rundt din nettside, eller konkurrentene om du skulle ønske det. Dessuten får du nyttige parametere slik som UR og DR, URL Rating og Domain Rating, begge mål som brukes utenfor Ahrefs også, men som programmet gjorde populære.

Du får dessuten også en full oversikt over linkprofilen til en nettside her. Du kan se både inngående og utgående lenker til og fra siden, og ikke minst den historiske grafen over hvordan dette har utviklet seg med tiden. For eksempel kan du se hvor mange linker som er lagt til og tatt fra i perioden.

Det kanskje kuleste, som mange glemmer, er at en ikke nødvendigvis bare kan se på egne sider her. En kan også analysere sine konkurrenters sider for å se hva de gjør det bra på. Dette gjør betingelsene for konkurranse noe enklere. Dessuten kan du for eksempel også dra inspirasjon fra hvor de får sine lenker.

Å bygge en god lenkeprofil er viktig, men ikke alltid like enkelt. Kanskje har din største konkurrent innen salg av klær fått noen virkelig gode lenker inn som har styrket deres søkemotorrangering? I Ahrefs kan du se hva disse lenkene var, slik at du kan komme med et godt motsvar!

Keyword Explorer lar deg optimalisere innhold

SEO er mer enn bare lenker, og det sies ofte at ”content is king”, og da spesielt i henhold til SEO. Dette bunner i det faktum at innholdet er det som Google leser gjennom. Her er det helt essensielt å inkludere de riktige ordene, eller rettere sagt de ordene som Google leter etter.

Men hvilke ord leter egentlig Google etter? Google forsøker på sitt beste å gi søkerne akkurat det de søker etter, og derfor er det søkernes ord som teller mest. Ahrefs gir deg oversikt over månedlig volum på spesifikke søkeord og søkefraser, slik at du kan optimalisere ditt innhold i henhold til hvordan folk flest faktisk søker.

Keyword Explorer gir deg også svar på hva slags spørsmål forbrukerne stiller. Om du for eksempel ønsker å dukke opp i Google når brukerne spør spørsmål om norsk kultur, så kan det være viktig å finne ut akkurat hva de spør ord for ord. Deretter kan du lage en slik tittel i en artikkel, besvare spørsmålet, og dukke opp i søkeresultatene for dette spørsmålet.

Du blir aldri utlært hos Ahrefs

Ahrefs er muligens det mest omfattende programmet som finnes innen SEO, og det sies ofte at en rett og slett ikke kan bli utlært innenfor Ahrefs. Det er derimot faktisk ganske enkelt å sette seg inn i de viktigste funksjonene hos programmet, da innføringen i disse funksjonene er ganske enkel.

Brukerflaten er organisert og ganske enkel å navigere rundt i. Den fører deg dessuten gjennom trakter slik at du finner den informasjonen du leter etter, enten du visste at det var i det området du skulle lete etter eller ei. Alt i alt er brukeropplevelsen hos Ahrefs meget god, selv for nybegynnere.

Programmet serverer på mange måter noe som passer for både de enkle brukerne og de som har vært i SEO feltet i flere tiår. Du blir aldri utlært i Ahrefs, akkurat som du aldri blir utlært innen SEO. For enhver SEO-nerd er Ahrefs som en liten lekegrind, så her er det bare å glede seg.

Høy pris – Men mye verdi!

Det blir feil å si at Ahrefs har en relativt høy pris, da du tross alt får mye mer verdi enn du betaler, tilnærmet uansett hvem du er. Allikevel er det ikke til å skyve under en stol at Ahrefs koster en god del mer enn hva de andre SEO programmene i markedet gjør den dag i dag.

Der enkelte rimelige programmer kan koste rundt 1,500kr årlig, så er dette kostnaden av Ahrefs per måned. Dette innebærer at en betaler rundt 18,000kr årlig for dette programmet – og det er bare for standard planen. For byråplanen koster programmet mer enn 8,000kr månedlig.

Denne høye prisen er derimot ikke noe sammenlignet med den verdien som Ahrefs skaper for sine brukere. Programmet gir nemlig en komplett oversikt og en kompetitiv fordel til dets brukere. Du kan nemlig, i løpet av kort tid, vite tilnærmet akkurat hvordan du og din konkurrent møtes på diverse områder innenfor SEO feltet.

Konklusjon

Et program som Ahrefs bør være en investering som vurderes av alle bedrifter. Det at programmet koster mer enn andre SEO programmer er enkelt og greit bare en distraksjon. Faktum er at programmet gir mye mer verdi enn hva det koster, og det er dette som er det viktigste når du leter etter en god investering.

Både for mindre selskap og store byråer bør Ahrefs kunne gjøre en meget god jobb. Se gjennom linkprofilen, forbedre ditt innhold, og la Ahrefs transformere måten du ser på SEO på. Her får du en oversikt uten sidestykke, slik at du kan rangere så høyt som overhodet mulig i Google!