5 måter en skribent kan heve din SEO

SEO er viktig for enhver nettside, da denne disiplinen hjelper nettsiden med å rangere høyere i søkeresultatene. Begrepet, som står for Search Engine Optimization, spenner om en rekke forskjellige strategier. Det finnes ikke en enkelt strategi som garantert får deg til topp.

Allikevel er det liten tvil om at innhold er veldig viktig for søkemotorene. En profesjonell SEO skribent kan hjelpe deg med å få mer relevant innhold til nettsidene dine som styrker din tilstedeværelse i søkeresultatene. I denne artikkelen skal vi gå gjennom 5 enkle strategier en skribent benytter.

1. Fokus på lesbarhet

Lesbarhet handler om korte setninger og avsnitt. Siden sjansene er mye høyere for at leseren forstår tekster med kortere setninger, så verdsetter Google dette høyt. Korte avsnitt gjør i sin tur susen når det gjelder å få med leseren inn i teksten.

Ingenting er verre enn store tekstblokker som en sliter seg igjennom. Derfor er fokus på lesbarhet ikke bare viktig for SEO, men også for kvaliteten på teksten i seg selv. Når var sist gang du leste en hel tekst der avsnittene var på 15 linjer hver?

2. Bruk av nøkkelord

En skribent vil uansett bruke nøkkelord, da disse gir leseren en forståelse av teksten i seg selv. Allikevel er nøkkelord viktig for SEO også. Det er ikke slik lenger at en bare kan «stuffe» tekstene med nøkkelord, men en god SEO skribent vet at disse er viktige.

Nøkkelord forteller nemlig Google noe om hva siden faktisk handler om. Dette burde jo naturlig komme av seg selv, men det er faktisk ikke selvskrevet. Uansett, i de neste to tipsene kommer vi innpå bruk av nøkkelord som er enda viktigere.

3. Nøkkelord i overskrifter

Det å plassere nøkkelord i overskrifter bør nesten si seg selv. Allikevel er det mange skribenter som benytter spenstige overskrifter som skal gi spennende tekster. Det kan hende at dette fenger leseren, men hva hjelper det om leseren ikke finner siden?

Nøkkelord i overskrifter har en viktig effekt på SEO. En god SEO skribent plasserer disse naturlig inn. Det er tross alt logisk i seg selv uansett. Nøkkelord for en overskrifter sier noe om hva seksjonen skal handle om. Denne seksjonen handler for eksempel om «nøkkelord i overskrifter»!

4. LSI-er er en «skjult» hemmelighet

En god tekstforfatter kjenner til bruk av relaterte termer. LSI, eller Latent Semantic Indexing, handler om å bruke de relaterte søketermene som matcher ditt nøkkelord. Her trenger en ikke se lengre enn nederst på siden for søkeresultatet sitt.

Søker en på ordet «skribent» for eksempel, så dukker LSI-er som «skribent definisjon», «skribent jobb», «skribent utdanning», og lignende opp. Disse ordene bør da helst veves inn i teksten din, og da gjerne som underoverskrifter.

5. Frekvens av publisering

Mange publiserer kvalitetsinnhold som er optimalisert for SEO. Google legger derimot ikke bare merke til innholdet i seg selv, men frekvensen dette blir publisert. Dersom du bare sporadisk publiserer innhold på din nettside, så vil ikke dette ha like stor effekt på SEO som om du poster jevnlig.

Her er det vanskelig som en liten bedrift å finne nok ressurser til å skrive innholdet. Det er nettopp derfor så mange bedrifter i dag tyr til en SEO skribent for å publisere innhold jevnlig. Dette er kanskje det aller viktigste tipset til forbedret SEO i 2020.