Få mer trafikk gjennom søkemotoroptimalisering

SEO, eller søkemotoroptimalisering på norsk, er noe stort sett alle har hørt om, og i hvert fall hvis man selger enten produkter eller tjenester på nett. Dette er nemlig en av de beste verktøyene for å drive trafikk til siden sin, og med et stødig stigende antall sider på nettet, blir det mer og mer viktig at man gjør det man kan for å plassere seg selv høyt på listen i et google søk. Og hvis man vil ha muligheten til å gjøre det bra som bedrift, er SEO helt essensielt for å få mer trafikk.

Undersøkelser viser at de aller fleste som søker etter ting på nett, faktisk bare ser på den aller første siden av resultater på for eksempel Google. Dette er også mest fordi de ikke fant det de lette etter på den første siden, så det er ganske liten sannsynlighet for å bli funnet hvis man ikke legger krefter i å få bedre SEO og dermed rangere høyere, sånn at man kan drive mer trafikk til siden sin. Men hvordan fungerer egentlig SEO og hvordan man siden din klatre i organiske søk?

Hva er egentlig SEO?

SEO, eller søkemaskinoptimalisering, som vi sier på norsk, er en prosess som gjør at innhold og nettsider lettere blir oppdaget av forskjellige søkemaskiner, som for eksempel Google. Dette resulterer i bedre plasseringer når folk søker på søkeordene du har jobbet med, og øker både synligheten din og sannsynligheten for at potensielle kunder klikker seg videre til siden din. Det handler rett og slett om å øke sjansene for å bli sett av de potensielle kundene dine.

Men hvordan får man til det? Det høres mer innviklet ut enn det egentlig er, og i bunn og grunn handler det om å gjøre det veldig tydelig for søkemotorene hva innholdet handler om og hvem det er skrevet til. Hvis man ser på det som bare tall kan jobben med å optimere SEO føles veldig kjedelig, men hvis man ser på det som en måte å hjelpe søkemaskinene med å finne drømmekundene dine, blir det litt hyggeligere å drive med. Og dette kan man gjøre på mange forskjellige måter.

Optimer hjemmesiden din for SEO

Selv om SEO føles veldig teknisk og ikke så veldig kreativt, så er det faktisk mer kreativt enn det høres ut som. Det er mange måter du kan få bedre SEO på, og man kan dele det inn i forskjellige kategorier. For eksempel gjelder det å optimere opplevelsen til brukeren når de kommer inn på siden din, gjøre det tydelig for søkemotorene hva innholdet handler om, og ikke minst jobbe målrettet med søkeord som man ønsker å rangere høyt med.

Her er noen av de helt grunnleggende måtene du kan begynne å jobbe med SEO på. Og noe av det første du burde gjøre hvis du allerede har en hjemmeside, er så gi den en grundig analyse, sånn at det er lettere å gå i gang med jobben med å øke trafikken og sannsynligheten for å bli sett av de potensielle kundene dine.

  • Fokuser på brukervennlighet: når man optimere for SEO gjelder det å sørge for at det ikke er andre ting på siden din som gjør at for eksempel google ikke vil rangere deg høyt. Og her kommer brukervennlighet inn. Her gjelder elementer som å rense siden for feil, linker som ikke fungerer, og den slags type ting. Det handler også om å ha en responsiv side som tilpasser seg det man bruker – for eksempel data, nettbrett eller mobiltelefon. Ting som gjør at brukeropplevelsen heves, er noe søkemaskinene liker.
  • Sørg for at brukeropplevelsen stemmer overens med søket: når man skal optimere siden sin, handler virkelig mye om brukeropplevelsen. Og når brukere for eksempel søker på biler, men den siden de kommer inn på ikke handler om det, gjør det at siden ikke kommer til å rangere så høyt. Det skal nemlig være samsvar mellom det man ser og det man får – sånn at det er stor sannsynlighet for at siden man trykker på i for eksempel google, er det man trenger hvis den dukker opp når man søker på noe.
  • Finn ut av hvilke søkeord du skal bruke: når man skal begynne å jobbe med SEO og søkeord på siden sin, er det helt essensielt at man vet hvilke søkeord det faktisk er målgruppen bruker. For hvis man ikke gjør noe som helst arbeid for å finne ut av dette, er det litt det samme som å skyte i blinde. Så legg litt krefter i dette – det er faktisk utrolig viktig!
  • Bruk et lokalt domene: hvis man har en side i Norge, som man vil at skal rangere i Norge, er det veldig smart å bruke et .no domene når man velger domene til siden sin.
  • Gjør det lett for google å se hva siden handler om: her må du tenke på titler, metatekster, bildebeskrivelser, overskrifter, tekster, alt det google leser når det prøver å kategorisere siden din. Jo lettere det er for søkemaskinene å vite hva siden din handler om, jo lettere er det å vise den til de riktige menneskene. Søkeord og linker til relevante ting er også ting man jobber med her, og er den siden av SEO man kanskje kjenner aller best til, hvis man vet noe om SEO.

Viktig i digital markedsføring

SEO er ofte en oversett del av digital markedsføring, men er faktisk utrolig viktig. Det er nemlig ikke nok å bare skulle lage annonser og andre ting som gjør at man blir sett av potensielle kunder, hvis man ikke har en hjemmeside som kan være med på a) å vinne de potensielle kundene som kommer inn dit gjennom annonser eller andre kanaler, og b) å dra noe av trafikken gjennom søkemaskiner som for eksempel Google.

SEO er altså et viktig ledd av digital markedsføring hvis man vil ha suksess, og ikke tenk på at du skal optimere for SEO på grunn av Google, men tenk heller at når du lager den siden kundene dine trenger, viser søkemaskinene den høyere.