Intervju med gründer av Dyrenett.no

Vi tok en prat med Svein-Erik Wennberg, gründer av nettsiden dyrenett.no. Siden oppstarten i 1999 har dyrenett blitt en av de største aktørene innen rubrikk på kjøp og salg av dyr. 12 000 medlemmer på forumet og rangerer høyt på søkemotorene.

Slagordet til nettsiden deres er: ”For alle som er glad i dyr!” Er du selv glad i dyr, og har du selv hatt mange dyr?

Jeg har vokst opp på et småbruk, med en far som var veldig interessert i alt som var av dyr. Så vi har vel hatt det meste av det man kan ha som kjæledyr og husdyr i Norge. Fra papegøyeoppdrett og tropisk fiskeoppdrett til kalkun og ender og gjess. Fra dansemus til belgisk kjempe, katt, beagle, ponni og kaldblods dor å nevne noe. Har ikke hatt struts, til min fars fortvilelse…

Når kom ideen til dyrenett.no?

Mens jeg studerte kom dot com bølgen, og det var naturlig å kaste seg på innenfor en sjanger hvor jeg hadde kunnskap og kontakter i bransjen. Ideen ble vel til virkelighet i løpet av 1999.

Hvordan bygget du siden, Php, ASP, HTML?

Html og asp var delvis selvlært og delvis et nettkurs, men hadde bakgrunn fra litt vb script (red:visual basic) fra skole og data-valgfag.

dyrenettKatt
Konseptet til Dyrenett er å lage et nettsted man finner informasjon om dyr og dyrehold, oversikt over aktuelle bøker, leser og legger inn kjøps og salgsannonser, diskuterer dyreholdet og finner oversikt over organisasjoner med mennesker med samme interesse.

Jeg har selv lettet etter puddelvalp på din rubrikktjeneste.  Er det denne delen som har gjort Dyrenett så populært eller er det andre tjenester eller innhold som holder på brukerne dine?

Vår gratis annonsetjeneste har vært veldig populær hele tiden, og er anerkjent som en av de viktige markedsplassene for kjøp, omplassering og salg av kjæledyr og utstyr, sier Wennberg.


Dyrenett.no har link i ABC Startsiden sin emnekatalog og også utvalgt i Kvasir sin temaguide for dyr. Hvor viktig vil du si disse linkene er for den daglige trafikken?

– Det var nok mye viktigere før. De første årene (2000-2002) var det veldig viktig med slike oppføringer. Min oppfatning er at søkemotorene nå er mye viktigere.

Dyrenett.no kommer også høyt på søk på ”dyr” på Google. Nå er det vel ikke så mange som søker på ”dyr”, men siden topper også Google på fraser som ”salg av hund”, katt, osv.
Har du lagt mye arbeid i SEO og linkebygging?

– Det er mye vi kunne gjort bedre når det gjelder SEO. Det er vel ca 5 år siden vi hadde en full gjennomgang av koden, og mye har endret seg i matrisene til søkemotorene siden den gang.

NettakavarietDyrenett
For å bli sterkere innen akvarieinteresserte kjøpte dyrenett opp nettsiden nettakvariet.no i 2005

Hvilken søkemotor får du mest trafikk fra? Fikk du noe nevneverdig trafikk fra Sesam? Har du merket noe til trafikken fra Bing den siste uken?

Google er soleklart den viktigste kilden. Har ikke fulgt med på statistikken etter at Bing ble lansert, og Sesam hadde vi lite trafikk i fra.

Jeg ser at siden endrer tittel når jeg går inn på underkategoriene katt, hund, hest osv.  Men artiklene har ikke egne titler. Har du et bevisst forhold til å skrive titler på hver side? Og bruk av tagger som H1,H2,H3 og P?

Har et bevisst forhold til det, men koden er som nevnt litt gammel og ikke optimalisert.

Dyrenett har vært et av Norges ledene nettsteder inn dyr de siste 9 årene. Har du merket økt konkurranse på nettet siden du startet?

Ja, det er ingen tvil om at tilbudet av sider om dyr har eksplodert. Vi har ikke klart å følge med i utviklingen i stor nok grad og tilby større grader av  interaktivitet som en del nye tjenester byr på.

PussekattDyrenett
Dyrenett beviser at bra innhold er nøkkelen til suksess på nettet. Andre nettsider i samme sjanger kan ha mer oppdatert teknologi. Men ingen besøker dyrenett pga teknologien....

Dyrenett kan vel ses som en side med ”communtiy feeling”.  Jeg ser at Dyrenett har 60 medlemmer på Facebook, mens du på eget forum har over 12 000 medlemmer. Kunne det vært fristende og også fått alle medlemmene i forumet ditt til å melde seg inn i din Facebook gruppe?

Dyrenett på Facebook er det faktisk noen medlemmer som har initiert. Vi har ikke et aktivt forhold til Facebook selv.

dyrenettSosialeMedier
Når nettsiden din blir stor nok. Oppretter dine besøkende faktisk Facebook grupper for deg. Men for full kontroll på Facebook anbefaler Timepoint bedrifter å lage en Facebook side, disse er lettere å spre og promotere med annonser.

Har du annonsert mye selv med eks. Kvasir, Google Adwords eller Facebook?

Vi bruker Adwords for å være synlige, men bruker generelt lite penger på markedsføring.

Dyrenett.no har linker fra nettsteder som Nettavisen og VG. Har du brukt mye tid på PR arbeid for å få omtale i nettavisene eller går dette av seg selv siden det blir vanskelig å ikke nevne dyrenett i mange artikler om dyr?

Vi har faktisk ikke gjort noe aktivt PR arbeid selv, men jeg blir kontaktet av journalister ved jevne mellomrom pga den posisjonen vi har.

Har du noen gode tips til de som tenker på å starte opp et nettsted eller tjeneste på nettet?

Innhold, innhold, innhold? Det å starte opp et nettsted er en veldig omfattende oppgave, og man trenger et unikt innhold for å tiltrekke seg brukere. Så nå er det vel tiden for å krydre med mange web 2.0 funksjoner, eller lete etter 3.0… Men da bør man vel helst jobbe med programmering…

tipsDyrenett
Svein-Erik Wennberg har som mange gründere latt sin lidenskap bli sitt levebrød. Og har du lidenskapen blir innholdet også lettere å skape.

Vi takker Dyrenett for at de tok seg til til å snakke med Timepoint.

Da er det bare å jobbe harder med dine egne nettsider.

Sjekk dyrenett på Alexa.com

Skrevet av Thomas Kirkemo
Timepoint.no