Hva er søkemotormarkedsføring

En kjapp oppsummering av begrepet søkemotormarkedsføring også kalt SEM:

SEM er alle tiltak rettet mot søkemotorene. Veldig enkelt kan man si: SEO + PPC = SEM

Er du en av dem som lurer på hva søkemotormarkedsføring er? Sliter du med å vite forskjellen på SEO, SEM og PPC? I disse slideshowene får du en rask gjennomgang av hovedtrekkene i disse begrepene. Et annet begrep som også benyttes er søkemotorannonsering, en samle term for betalte annonser i søkemotorene. Du får også en god oversikt over hvordan du jobber med Google Adwords, og gode tips til skriving av tekstannonser/ sponsede lenker. I slideshow 2 får du en kjapp intro til SEO for deg som er nybegynner.

Legger også merke til at Facebook annonsering blir puttet i samme sekk som SEM, noe som blir misvisende, det samme gjelder MyAd. Likheten er betalingsmodellen og annonseutformingen, og man kan argumentere for at annonsenettverket MyAd gir deg dobbel eksponering da de fleste faktisk er på andre nettsteder enn søkemotorer… For de fleste kunder er Facebook en del av «internett markedsføringsgreia» så kanskje like greit å ikke forvirre de enda mer. Kanskje begrepet BETAL FOR KLIKK hadde dekket bedre enn søkemotorannonsering.

Den er ikke med i slideshowet, men sjekk også ut AdPower.no som er en betal pr klikk modell for alle nettsidene i Edda media.

Fra Webhuset Roadshow i Oslo
Slideshow fra foredraget til Magne Uppman i Quality Search Marketing

Hva er SEM?

Introduksjon til SEO  av  Agnete Tøien Johansen også fra Quality.

Share

2 Comments

  1. Thomas Kirkemo

    9. juni 2010 at 8:55 pm

    Heisann.

    SEO, SEM, PPC, CTR, ROI, CPC osv. , det går fort surr i alle fagtermene, og mange begreper blir brukt om hverandre.

    Det interessante er at flere og flere nettsteder begynner å tilby PPC ( betal pr klikk), fordi annonsørene ønsker dette. Nettavisen.no har t.o.m. laget en liten modul for betal pr klikk på bannere, og de fleste nettaviser har betal pr klikk annonser i dag. Søkemotorene er nok sterkeste på å måle relevans på annonsene som vises, men om få år vil sikkert også innholdsannonser få en bedre «auksjonsmodell» enn bare å bli målt på klikkpris, CTR og budsjett.

    På Facebook har vi nok bare sett begynnelsen av annonsesegmentering. Snart kan du kjøre skilssmisseadvokat annonser til de som register » no longer in a relationship»… og håndverkerannonser for de som oppdaterer statusen sin med » faen, vannlekkasje på kjøkkenet». Da snakker vi målretting!

    mvh
    Thomas

  2. Hei!

    Jeg er helt enig i dine refleksjoner rundt hva som er SEM og ikke SEM. Når jeg presenterer dette foredraget, går jeg alltid inn på hva som er hva. Men når man bare leser slidene, kommer dette dessverre ikke frem. Men du har rett, Facebook blir tatt med fordi det er PPC, ikke fordi det er søk.

    Magne

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 SEO OSLO

Theme by Anders NorenUp ↑