Tips for å komme i gang med markedsføring på nett

Markedsføring på nett er viktigere enn noen gang. Koronapandemien har ført til et skifte i hvordan vi handler varer og tjenester. Her får du en oversikt over kunnskap om markedsføring på nett, samlet inn fra flere eiere av små selskaper.

Punkt nummer en er å se over din strategi for merkevarebygging og markedsføring. Skap en sterk og effektiv presence på nettet. La kundene dine få vite at du finnes.

Skiftet fra å kun selge i butikk, til å bevege seg inn på internett og eCommerce kan være et skummelt, og uoversiktlig, skritt. Det kan være utfordrende, og til tider overveldende. Vi har spurt flere eksperter innen fagområdet om hva som er deres beste tips for å komme i gang med salg på nett. Dette er svarene vi fikk.

Lag en SEO-strategi

Når du selger varer på nettet, så vil ikke kundene bare vandre inn i butikken din fordi de tilfeldigvis gikk forbi på gata utenfor. De vil heller ikke gjøre impulskjøp der og da. SEO står for Search Engine Optimization og handler om å gjøre nettsiden din synlig når folk søker etter ting på nettet. Med en vellykket SEO-strategi vil kundene dine organisk finne veien inn til nettbutikken din. Det høres kanskje skremmende ut, men SEO er en sikker måte å sørge for at målgruppen din finner deg på søkemotorer. SEO er en knallhard bransje, og avhengig av hvilken nisje du befinner deg i vil du støte på aktører som har en klar plan. I forsikrings- og casinobransjen er konkurransen enorm, og søker du på begreper som gratis penger eller bilforsikring vil du få opp utallige annonser og nettsider som har jobbet ekstremt hardt for å dukke opp på førstesiden hos Google. Det er nemlig forsiden du må på for å lykkes med nettbutikken din.

Velg den riktige eCommerce-plattformen

eCommerce-plattformer er selve ryggraden i enhver nettbutikk, og sørger for at forsiden og baksiden av nettbutikken faktisk samarbeider. En eCommerce-plattform bør gi deg alle verktøyene og funksjonene du trenger for å starte opp, skalere og administrere nettbutikken din. Bruk litt tid på å undersøke hvilke muligheter som finnes, og velg den som passer best for deg, dine behov og selskapet ditt.

Ikke send kundene bort

Noe av det verste med nye nettbutikker er store lenker til sosiale medier, enten på toppen av siden eller andre steder på forsiden. Så snart kundene dine ser logoen til Facebook eller Instagram, blir de distraherte. De glemmer tanken på å handle hos deg, fordi de blir fristet til å gå inn på de sosiale mediene og se hva som skjer der. Dette innebærer at selv om de klikker på en link for å komme til din Facebook- eller Instagram-side, så vil de likevel bli dratt inn i sine egne varsler og sin egen feed, og glemme at de hadde tenkt å kjøpe noe hos deg. Hvis du vil ha lenker til bedriftens sosiale medier på nettsiden, så legg dem nederst på siden og på en diskret måte.

Invester i nettsiden din

I dagens moderne verden kommer ikke folk til å skrive inn kortnummeret sitt på en nettside med dårlige bilder, elendige produktbeskrivelser og generelt dårlig design. Man blir skeptiske til nettsider som ikke virker trygge. Invester penger i en anerkjent webutvikler som kan hjelpe deg bygge en nettside som fungerer sammen med eCommerce-plattformen du har valgt. Bruk tid på å finne profesjonelle produktbilder, skriv godt innhold, og last alt opp på nettsiden på en måte som er estetisk og brukervennlig.

Lev og pust digitalt

Det viktigste tipset du kan få er at du må være over alt. Du må leve og puste digitalt. Du må vite alt som er å vite om å drive en nettbutikk. Du må ha en nettside, du må ha sider på sosiale medier. Du må kjøre kampanjer, skrive blogger og lage YouTube-videoer eller legge ut produktet ditt på markedsplasser på nett. Det finnes massevis av artikler som gir deg innsikt i hva som kreves for å drive en vellykket nettbutikk.

Finn det unike ved produktet ditt som selger

For å lykkes på nettet må du finne ut hva det er ved produktet ditt som får kundene til å kjøpe det, og så fokusere alt du kan på nettopp det.

Analyser konkurrentene dine og finn ut hva du har som ikke de har. Et punkt kan være omtaler fra tidligere kunder. Hvis konkurrentene dine ikke har det, og du fyller på med tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, kan det øke tilliten til ditt produkt og føre til mer salg.

Sørg for at nettsiden din er sikker

Når forbrukerne vurderer å kjøpe noe på nettet, er de opptatt av at det er sikkerhet. I din nettbutikk ønsker du å la folk kjøpe på en så enkel og effektiv måte som mulig. Siden du håndterer kundenes finansielle informasjon, er det ekstremt viktig at sikkerheten på nettsiden din holder høyt nivå. Ta alle forhåndsregler for å beskytte dataen til kundene dine. Det er jo tross alt deres tillit du ønsker å beholde.

Ikke finn opp hjulet på nytt

Bruk det som allerede finnes tilgjengelig. Bruk Amazon til å selge de beste produktene dine. La kundene dine finne ut hvor de kan dra for å fysisk kjøpe produktene dine. Så kan du begynne å bygge opp nettbutikken din sakte, men sikkert, mens du finner ut av hvordan du skal gå fram for å lykkes. Se på hva andre vellykkede aktører har gjort, og kopier dem. En middels god nettbutikk er tross alt bedre enn ingen nettbutikk, er det ikke?